lördag 25 juli 2015

Blixtar - en ny serie

Hej! Jag fick idag en idé om att kanske skriva en serie med flera delar. Jag gillar mycket att skriva och tycker därför det vore en rolig idé om att skriva en serie till bloggen. Jag kanske inte är världens bästa på att skriva och jag kommer kanske inte posta en ny del varje dag men jag tänker att jag testar så får vi se hur det går. :)

Blixtar, avsnitt 1

Försiktigt skjuter jag upp den tunga dörren. Den gnisslar en aning, har nog inte blivit oljad på ett tag. Jag andas in den kvava luften och stiger in. Jag blinkar lite i mörkret men lyckas hitta lampknappen. Lampan blinkar till lite men tänds sedan. Min blick sveper över det dammiga trägolvet, mörka garderoben och den lite rostiga kranen som sitter fast i en liten byrå. Där finns också mer saker, en träpall, en anslagstavla och några hängare till sadlar och träns. Här är alltså den lilla förkammaren. Det kommer bli ett jobb att få den ren.
 På den högra väggen sitter en dörr. Jag går fram till den och trycker ned handtaget. Dörren öppnas inte. Jag lutar mig mot den men den vägrar rubbas. Ilsket sparkar jag till den och dörren skjuts upp. Jag ler lite innan jag försiktigt går in i det mörka stallet. Jag känner efter med höger hand och hittar lampknappen. Ljuset tänds och skiner upp ett stort stall med 15 ordentliga boxar. Stallet är ganska gammalt och litet men ändå rejält och fint. Över boxarna finns det ett stort höloft som just nu ekar tomt men snart kommer vara fullt med doftande hö. Jag ler lite för mig själv, det här var bättre än jag väntat mig även om det behöver piffas till.

"Vad tycker du om det?" Claire tittar på mig med nyfikna ögon. "Jag gillar det", svarar jag. "Det är rejält och med lite uppiffning kan det bli riktigt fint." Claire nickar och frågar: "Vill du tänka efter lite eller köper du det nu?" Jag har länge haft mina hästar inhyrda på Vingården och det är riktigt bra men jag börjar få så många hästar och skulle gärna ha de i ett eget stall. Jag hade kollat på ett i Fort Pinta också, det hade varit bra men inte som detta i Valedale. Och dessutom gillar jag Valedale mer än Fort Pinta, Fort Pinta är alltid så stökigt med massa turister och hästtävlingar medans Valedale alltid är lugnt förutom när det är Valedales championat. Det är som om ett lugnt vilar över allt, från de små husen till träden som vajar sakta i vinden. "Jag köper stallet nu", svarar jag.

Kakans hovar hörs knappt mot den mjuka stigen som går genom Hollow Woods. "Vad tycker du om stallet Kakan?" frågar jag. "Det ska bli skönt att flytta från Vingården och alla snobbiga hästtjejer och hästar", hör jag honom svara i mitt huvud.
 Det var ett tag sedan jag hörde rösten första gången. Jag satt och fikade hos Elizabeth och pratade om de olika Soulriderna och deras hästar. Elizabeth berättade hur det gick till när Lisa, Linda, Anne och Alex hörde deras Soulriderhästars röster för första gången. "Tror du det kommer att hända mig?" hade jag frågat Elizabeth som hade svarat "Någon gång, ingen är säker på när". "Tror du Kakan är min Soulriderhäst?" frågade jag henne. "Ja, det finns ingen annan förklaring på att ni förstår varandra så bra", svarade Elizabeth och log. "Ellen?" Rösten fick mig att hoppa till så att jag råkade välta stolen jag satt på. "Vad är det Ellen?" hade Elizabeth frågat mig. "Du sa inget till mig va?" frågade jag henne men hon bara skakade på huvudet. "Ellen, är du där?" Jag slöt ögonen och koncentrerade mig. Jag kände hur jag formade en mening i mitt huvud. "Kakan vad är det som händer?" frågade jag även fast inte ett ljud kom ur munnen. "Du kan äntligen höra mig" hade han svarat.

"Ellen?" "Va?" undrar jag. "Tycker inte du att det ska bli skönt att flytta från Vingården?" frågar Kakan mig. "Jo absolut", svarar jag honom. Nu är vi nästan framme på Vingården, jag hör en motor sättas igång och en häst som gnäggar. På stallplanen står två stalltjejer i dyra märkeskläder och pratar högt om något nytt deluxsett för hästen. Kakan fnyser. "När flyttar vi härifrån?" frågar han mig. Jag skrattar och svarar "Ju snabbare desto bättre". Jag leder in Kakan i stallet och ställer in honom i hans box. Hans mule vilar på min axel. "Jag går och talar med baronessan, jag ska börja fixa stallet i Valedale imorgon", säger jag beslutsamt.

/Ellen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar