söndag 7 juni 2015

Ett par blåa ögon

Jag smackade lätt och tryckte en aning med skänklarna. Sunnys skritt ersattes av några steg i galopp innan jag försiktigt drog i tygeln och hon travade fram med lätta steg. - Vi får ju inte komma försent till Marley, sa jag och smekte hennes hals. Hon frustade glatt.

 Jag styrde henne nedför den lilla backen och kastade en blick på klockan jag hade runt armen. Jag hade precis hunnit i tid. Där nere vid gården stod Marley med sin blåa keps och hängselbyxor. - Hej Ellen! ropade han och vinkade. - Hej, svarade jag och log. Marley hade i eftermiddags ringt mig och sagt att han hade en överraskning och att jag skulle komma till hans gård klockan sju ikväll. Nu pirrade det lätt i magen, jag undrade vad som skulle hända. Marley kom framgående mot mig och Sunny som hade stannat nedanför backen. - Du sa något om en överraskning, sa jag och Marley nickade. - Jo, svarade han och lät en aning besvärad. - Den står där borta. - Den? frågade jag och tittade åt hållet som Marley pekade åt. Där borta skymtade jag ett hästhuvud nyfiket titta på oss. - Nej, sa jag bestämt. - Snälla Ellen... började Marley men jag avbröt honom. - Jag har tolv hästar och jag tänker inte köpa ännu en. Marley hade flera gånger försökt få mig att köpa hästar, och de flesta gånger hade han lyckats. Marleys hästar var alltid så underbara. Men nu tänkte jag inte ge med mig, jag hade nyss köpt Sunny och hade fullt upp med henne och alla mina andra hästar.

- Skulle du åtminstone kunna kolla på honom? frågade Marley bedjande och fortsatte, - Jag har inte plats för honom i mitt stall. Jag skulle kunna låta honom flytta till någon annan men han är speciell och jag är inte säker på att de skulle förstå honom. Det vet jag att du skulle göra Ellen, du har alltid haft ett speciellt sätt att kommunicera med hästar och dessutom rider du och sköter om dina hästar bra. - Okej, jag tittar på honom, men du kan inte vara säker på att jag väljer att köpa, sa jag och suckade. - Tack så mycket Ellen! sa Marley och strålade mot mig. - Jag kan ta hand om Sunny samtidigt. - Tack, sa jag och hoppade av Sunny och räckte tyglarna till Marley. Han började gå och jag följde efter. 

Borta vid en av försäljnings spiltorna stod han uppbunden, den nya hästen. Här ifrån såg han ut som en svart och vit skäckig Overo. Marley började gå mot sitt egna stall för att ställa in Sunny, men innan han gick iväg stannade han och vände sig mot mig. - Han heter Blueeye förresten, sa han. - Blueeye? sa jag och skrattade. - Du kommer nog snart förstå varför, sa Marley. Sedan vände han sig om och gick iväg med Sunny. Blueeye? Vem döpte sin häst till Blueeye? Jag började försiktigt närma mig Blueeye som stod med öronen spetsade mot mig. Jag kom närmare honom och tillslut stod jag bara någon meter från spiltan. Han var så otroligt söt. Övre halvan av honom var svart och den undre halvan var vit. Här och var fanns det även några svarta prickar. Även om hans färg var speciell; jag hade aldrig tidigare sett en sådan skäck; så var ögonen nästan ännu speciellare. De var, precis som hans namn sa, blå. Blåa ögon var egentligen inte särskilt ovanligt, men det var något med dessa ögon som var annorlunda. De var så otroligt klara på något vis. Jag visste att jag var kär.

Jag stod med Blueeyes huvud vilande på min axel. Min ena hand vilade på hans rosa mule. Ibland blåste han ut varm luft ur sina näsborrar. Det hade bara tagit några minuter innan vi litade på varandra fullt. Jag såg Marley komma skyndande från stallet mot mig och Blueeye. När han kom närmare såg jag att han log. - Så jag lyckades övertala dig? frågade Marley mig. - Nej, inte du, Blueeye lyckades, svarade jag.

Jag välkomnar den trettonde medlemmen av familjen Diamondheart, Blueeye. När jag såg trailern för de nya Painthästarna så föll jag direkt för honom. I spelet var han ännu finare. Sunny var level 14 och en halv så jag slog till och köpte honom. Jag säger bara en sak: Jag älskar honom! *_* Han är så otroligt söt! Den 5/6-15 så blev han min och jag ångrar mig inte en sekund. Just nu har han inget namn utan kallas mest för Blue, så kommentera gärna om ni har ett förslag!

Namn: Blueeye
Smeknamn: Blue (kommer ändras)
Level: 1
Övrig info: Blue är en yngre hingst och är liksom Sunny nyfiken och söt. Skillnaden är att Sunny är otroligt tävlingsinriktad medans Blue föredrar att galoppera i sin egen takt. Blue är ganska smidig och med lite träning tror jag vi kan börja tävla honom i lite lägre klasser i western. Blue verkar också ha fått en liten crush på Sunny.







/Ellen


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar